O čem Číňané nemluví? O Tibetu ani o Česku

O čem Číňané nemluví? O Tibetu ani o Česku

Dát si na klopu tibetskou vlajku? Čeští podnikatelé by se měli soustředit spíše na vytváření vazeb na čínskou regionální a centrální vládu, píše spolupracovník Ekonomu Tomáš Hülle, který nyní vyučuje na University of Science and Technology of China v Hefei.

Levná manufaktura + komunismus + korupce + Tibet = Čína. To je rovnice, která napadne podnikatele, když bude prstem projíždět po mapě světa a hledat nové příležitosti pro svůj byznys. Tahle rovnice ale neplatí tak, jak si představují lidé ze Západu. Čínu a její způsob uvažování není možné nikdy pochopit, pokud tam člověk nestráví nějaký čas. Je to fráze, ale jedna z mála pravdivých.

První část rovnice člověk pochopí po pár dnech v Šanghaji, druhou po několika diskusích o ekonomickém fungování, a třetí po pár večeřích v uzavřené společnosti. Jen s poslední částí bude mít problém. Tibet totiž nikoho v Číně nezajímá a je spíše předmětem politických hrátek. Pokud by čínský premiér tvrdil, že by mělo být Severní Irsko nezávislé na Británii nebo Slezsko na Česku, také by se nesetkal s přivítáním - tato témata by ale v Evropě jinak nikoho nezajímala. Podobně jako Tibet v Číně. Poprvé jsem na téma narazil až v okamžiku, když jsem chtěl do Tibetu cestovat a bylo mi řečeno, že je pro cizince momentálně nepřístupný.
Co to je Česká republika?

Klíčovou otázkou pro české podnikatele a politiky není, zda si dát na klopu tibetskou vlajku. Spíše se mají věnovat podnikatelskému plánu a vytváření vazeb na čínské podnikatele, ale zejména regionální a centrální vládu. Otevírat mrtvá témata nemá smysl, dokud s tím nehodlají diskutující něco dělat. A to ani při veškeré dobré vůli v Česku nevidím.

Čína se mění každým dnem a je velmi inspirována západní kulturou. Arogantní přístup nepomáhal Evropě v době kolonizace, nepomáhá ani dnes. Čína si svoji cestu během pár let najde sama. Během té doby se bude nabízet spousta příležitostí. Je jen otázkou, kolik se jich promarní diskusí o Tibetu, která zatím nic nepřinesla. Místo toho by bylo vhodné Čínu navštěvovat a snažit se vysvětlit, co to Česká republika vůbec je. To v Číně nikdo neví, což podnikatelům rozhodně nepomáhá.