Politici se snaží do Česka přilákat čínský internetový obchod Alibaba

Politici se snaží do Česka přilákat čínský internetový obchod Alibaba

Dobře to zná například firma Aircraft Industries, která je známá pod značkou Let Kunovice a v Číně má zájemce o svá malá dopravní letadla L-410. "Političtí představitelé v Číně se ale napřed musí rozhodnout, jestli pustí evropské letouny na čínské nebe," uvádí Růžena Ředinová z Aircraft Industries u stánku firmy na veletrhu CSITF.

Už tři roky se totiž jedná o tom, že Čína uzná potřebné certifikáty pro letadla vyrobená v Evropě. Zatím tak společnosti sídlící v Evropě letadla vyvážet nemohou a Číňané tlačí na letecké podniky, aby přesunuly svoji výrobu do Číny.

"Snem žádné firmy ale není opustit svoji výrobu a na postavení druhé montážní linky v Číně nemáme nyní kapacity," vysvětluje Ředinová, proč je pro Aircraf Industries právě vývoz letadel tak důležitý. Navíc mají firmy obavy z okopírování svých technologií.

Nové technologie a kvalita českých výrobků mají pomoci v očích Číňanů odlišit Českou republiku od dalších zemí střední a východní Evropy a zvýšit vzájemný obchod.

Kvůli tomu je také v jihočínské Šanghaji tento týden dosud největší počet českých podnikatelů v historii. Česko se totiž stalo partnerskou zemí prestižního, ve čtvrtek zahájeného veletrhu CSITF – China (Shanghai) International Technology Fair.

Vystavuje na něm 48 českých společností a zástupci desítek dalších firem a institucí přijeli na doprovodné podnikatelské semináře.

Podnikání v Číně má pomoci i přímé letecké spojení do Prahy z Pekingu, které začne fungovat v září, a uvažuje se o lince do Šanghaje. "Čínská strana připravila pro každou firmu minimálně tři potenciální čínské partnery a aero­linie China Eastern mají velký zájem o letecké spojení Šanghaje s Prahou," řekl na veletrhu Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny.

Hamáček je spolu s ministrem obchodu a průmyslu Janem Mládkem v čele výpravy českých politiků jednajících s čínskými protějšky.

Letadla i léky čekají na předpisy

"Chceme se ukázat jako země schopná dodávat vyspělé technologie," vysvětluje ministr Mládek velkou českou účast na veletrhu, kde jsou zastoupeni třeba výrobci dopravních i malých bezpilotních letadel, šifrování pro mobilní telefony nebo biotechnologií.

Zároveň podle něj musí český byznys v Číně podpořit rovněž politici. Jen dobrý výrobek občas nestačí, země je stále ovládána komunistickou stranou a velký vliv tu mají v mnoha odvětvích státní úřady a státní firmy.

Podle Mládka problém certifikátů zmínili Češi na jednání s čínskými politiky. Jak dalece to vydávání certifikátů urychlí, není jasné, ale podle některých podnikatelů, kteří si nepřejí být jmenováni, politická jednání opravdu pomáhají.

Na podobný problém s úřady narazila v Číně například i společnost Sotio, kterou ovládá investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Sotio vyrábí speciální léky, jakési "vakcíny" proti některým druhům rakoviny (rakovině prostaty, vaječníků a plic), které jsou šité na míru každému nemocnému. Vytváří se z jeho krve a pak pomáhají nasměrovat odpověď jeho těla proti rakovinným buňkám. Prodlužují tak život nemocného. Loni v červnu otevřelo Sotio v Číně vlastní laboratoř, kde zaměstnává devadesát lidí.

Zatím ale čínské úřady nerozhodly, zda metoda Sotia patří do kategorie "léčba" nebo "lék", a tak firma zatím provádí v Číně jen testovací studie.

I když podle Libora Táborského, ředitele čínského ­Sotia, má jejich léčba 80–85procentní účinnost a zájem o ni mají přední čínské nemocnice. 

"Určitě to tady není tak jednoduché jednání jako v Evropě či v USA," popisuje odlišnosti Číny Táborský. "Dlouho tady trvá třeba vytvoření vztahů s obchodními partnery a podobné je to i s úřady," dodává.

K problémům s kopírováním říká, že jeho firma proto rozděluje výrobu tak, aby ji nebylo snadné vcelku zopakovat jinde.

Hamáček bude jednat s Alibabou

Cílem cesty českých podnikatelů a politiků ale není jen podpořit vývoz českých firem do Číny. Česko má také zájem o čínské investice. Podle informací HN v současnosti například zvažuje obří čínský internetový obchodní portál Alibaba, firma, jejíž tržní hodnota je odhadována zhruba na 200 miliard dolarů, výstavbu svého datového centra v Evropě.

Mezi kandidáty na umístění centra je i Česká republika. Tento pátek o tom bude jednat s vedením Alibaby v Číně také Hamáček.  

"Čínské investory by mohla zajímat i česká energetika, energetické strojírenství, infrastruktura a také české nemovitosti," míní Kamil Blažek, předseda Sdružení pro zahraniční investice (AFI), který v Šanghaji přednášel pro čínské podnikatele a investory. Ostatně, o možném zájmu čínských firem investovat do české energetiky a infrastruktury se nedávno zmínila i česká velvyslankyně v Praze Ma Kche-čchin.

Čínská vláda a komunistická strana podporují investice svých podniků v cizině – má jim to přinést zejména zahraniční technologie, způsoby řízení a možnost uchytit se celosvětově ve strategických sektorech ekonomiky. Podle zkušeností z jiných evropských zemí mají ale Číňané zájem hlavně o fungující zaběhnuté podniky, do jejichž rozvoje není třeba dále investovat a jejichž podnikání není příliš rizikové.

Číňané, poznejte Česko

České partnerství a účast na veletrhu CSITF je součástí Českých dnů v Šanghaji. Jde o řetěz politických, ekonomických a kulturních akcí, které mají v největší obchodní metropoli Číny představit Českou republiku jako lákavý cíl jak pro podnikatele, tak i pro turisty.

Organizuje je české velvyslanectví v Číně, česká ministerstva průmyslu a místního rozvoje a na ekonomické části se podílí Smíšená česko-čínská komora vzájemné spolupráce, vedená Jaroslavem Tvrdíkem.

České dny začaly oficiálně ve středu účastí českých politiků na automobilovém veletrhu Auto Shanghai 2015, kde Škoda Auto představuje poprvé v Číně nové modely vozů Fabia a Superb. Škoda Auto je, byť nepřímo, spolu se společností HomeCredit ze skupiny PPF, jednou ze dvou největších českých investic v Číně. Obě firmy jsou zároveň partnery Českých dnů.