Pro Číňany je smlouva ničím, říká majitel české firmy Lasvit Leon Jakimič

Pro Číňany je smlouva ničím, říká majitel české firmy Lasvit Leon Jakimič

Liberecký rodák Leon Jakimič vyváží české sklo do celého světa. Designová svítidla a instalace propojující sklo, křišťál a moderní technologie bodují v Dubaji a ve velkém si je objednávají i Číňané do nových obchodních center, zdobí však také luxusní hotely v Paříži i ve Spojených státech.

Aby se Jakimič dostal blíže ke svým obchodním partnerům, usadil se v Hongkongu. "Když se podívám na svůj rozvrh od ledna do dneška, strávil jsem zhruba 30 procent času v Hongkongu, 20 procent v Česku a zbylou polovinu cestováním po světě," říká Jakimič, kterému se život v pohybu zřejmě vyplácí. 

Loni obrat jeho firmy poprvé přesáhl miliardu korun. Letos Lasvit získal obří zakázku od dubajského šejka. 

Hodně vyvážíte do Číny. Kam konkrétně dodáváte?

Do luxusních hotelů, rezidencí a obchodních center. Pomocí našich skleněných instalací se chtějí odlišit od konkurence.

Dodržují Číňané sjednané dohody? 

Dost často berou podepsanou smlouvu jen jako začátek další debaty. Obchodní vztahy jsou více založené na osobní důvěře. Odvolávat se na písemnou smlouvu může v Číně vyznít jako urážka. 

Když chce třeba čínský partner, abychom dodali naši instalaci dříve a my upozorníme, že termín ve smlouvě ještě nevypršel, odepíší hodně nervózně: Nechoďte na nás s technikáliemi. Jsme vaši partneři a potřebujeme to nyní. 

Číňané mají jinou mentalitu, buď si na ni zvyknete a přizpůsobíte se, nebo se vám nebude dařit. Čínské obchodní partnery nepředěláte.

Jak probíhají vyjednávání? 

Komunikace v Číně je opakem německého přístupu. Němci říkají věci na rovinu, občas dost bez obalu. Jdou rovnou k věci. Než se v Číně dostanete k nějakému konkrétnímu závěru, uplynou tři hodiny a vypije se spousta alkoholu. Číňané vše rádi řeší hodně osobně a v přátelské atmosféře, ale člověk se musí mít stále na pozoru.

Aby neřekl něco nevhodného? 

Spíše nesmíte přistoupit na nevýhodné podmínky. Číňané jsou velmi šikovní obchodníci. Dobře vědí, že čím vyšší nasadí cenu, tím výše při vyjednávání skončí. První nástřel částky je pouze impulzem k diskusi.

Jakou velkou část produkce vyvážíte? 

Většinu. Loni obrat firmy poprvé přesáhl miliardu a 98 procent obratu připadalo na export. Zhruba 35 procent našich výrobků míří do Asie, dalších 30 procent na Střední východ a o zbytek si rovnoměrně dělí Spojené státy, Evropa a Rusko. Právě v USA vidíme velký potenciál, nejen pro velké instalace vytvořené na míru, ale i pro kolekce. Zatímco v Číně táhnou růst ekonomiky hlavně investice firem i státu a stavební průmysl přináší skoro 10 procent hrubého domácího produktu, ve Spojených státech je klíčová spotřeba obyvatelstva. 

Spotřeba obyvatel začíná nabývat na významu i v Číně… 

Ano, staví se tam méně než dříve. Investice klesají, ale spotřeba obyvatelstva se zvyšuje. Stavební firmy, prodejci stavební techniky a další podniky se dostávají do složité situace, my se však ve změně snažíme vidět příležitost. Chceme i v Číně prodávat více sériových výrobků.