Velká Británie láká turisty z Číny. Počínšťuje i názvy svých pamětihodností

Velká Británie láká turisty z Číny. Počínšťuje i názvy svých pamětihodností

Britská vládní agentura pro podporu cestovního ruchu VisitBritain zahájila kampaň zaměřenou speciálně na čínské turisty.

Kampaň by měla pomoci nalézt označení či jména pro jednotlivá místa nebo osoby tak, aby v čínštině vyjadřovala to, čím ve skutečnosti jsou.

Do roku 2020 by Velká Británie chtěla zvýšit tržby z útrat čínských turistů až na jednu miliardu liber ročně.

 Velká Británie chce v budoucnu přilákat více čínských turistů. Foto: Shutterstock

Britská vládní agentura pro podporu cestovního ruchu VisitBritain, obdoba české agentury CzechTourism, zahájila kampaň zaměřenou speciálně na čínské turisty. Využívá přitom fakt, že v Číně je zvykem dávat oblíbeným celebritám, místům či pokrmům přezdívky, které vystihují to, co si o nich lidé myslí. Akce by měla přinést zvýšení zájmu čínských turistů o tuto ostrovní zemi.

"Čína je odlišná země s odlišným jazykem a některá jména a označení nemusejí mít nutně příslušný ekvivalent v čínštině," konstatoval podle deniku FT Robin Johnson, šéf zahraničních aktivit agentury VisitBritain. "Kampaň by měla pomoci nalézt označení či jména pro jednotlivá místa nebo osoby tak, aby v čínštině vyjadřovala to, čím ve skutečnosti jsou."

Svá doporučení během posledních deseti týdnů zaslalo již několik milionů uživatelů čínských sociálních médií. Celkem se sešlo přibližně 13 tisíc návrhů opisujících 101 britských zajímavostí.

Absolutním vítězem, s 15 177 hlasy, se stalo doporučení uživatele internetu vystupujícího pod identitou Qiao Chen. Tomu se podařilo nalézt vypovídající čínský ekvivalent pro obec s nejdelším názvem v Evropě. “Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch”, nacházející se ve Walesu,  byla označena jako  "Jian Fei Cun", což lze do češtiny volně přeložit jako "vesnice zdravých plic".

"Ta vesnice má velmi dlouhé jméno a to vypovídá o tom, že když jsou její obyvatelé schopni vyslovit celé toto jméno na jedno nadechnutí, mají velmi velké a zdravé plíce," vysvětluje Qiao Chen.

Londýnská budova Shard tak bude možná mezi čínskými turisty označována jako  "Zhai Xing Ta", což lze přeložit jako "věž, ze které lze trhat hvězdy z nebes". Skotské hry (Highland Games) pak budou možná opisovány jako "Qun Ying Hui" - "večírek silných mužů v sukních" a kdysi populární britská hudební skupina Beatles jako "Pi Tou Shi", čili "pánové s dlouhými vlasy".

Do roku 2020 by Velká Británie chtěla zvýšit tržby z útrat čínských turistů až na jednu miliardu liber ročně (37,347 miliardy korun). V roce 2013 zde čínští turisté utratili 492 milionů liber (18,375 miliardy korun). Čínští turisté utratí při své návštěvě Velké Británie v průměru 2508 liber (93 666 korun). Průměrná útrata turistů z jiných zemí přitom činí pouze 640 liber (23 902 korun). Velká Británie nemůže plně těžit ze zájmu čínských turistů o evropský kontinent, protože pro vstup na její území potřebují návštěvníci z této země samostatné vízum. Číňané tak v řadě případů dávají přednost památkám a atraktivním místům v zemích tzv. schengenského prostoru, kde jim stačí získat vízum jen jedné z těchto zemí.

O čínské turisty má zájem i Česko

Podobnou kampaň, jakou přichystala britská vládní agentura VisitBritain, ale Česko nemá a zřejmě ani v budoucnu mít nebude. "V roce 2015 budeme lákat čínské turisty do České republiky prostřednictvím svých zahraničních zastoupení v Šanghaji, Pekingu a Hongkongu," sdělila mluvčí agentury CzechTourism Michaela Klofcová. "Mezi připravované aktivity se řadí zejména spolupráce v rámci filmového turismu, workshopy, veletrhy a akce pro tamní novináře i tour operátory."

Česká republika je pro čínský cestovní trh relativně novým produktem, který je určen především pro klientelu z vyšších a nejvyšších vrstev. V roce 2014 navštívilo Česko více než 211 830 čínských turistů, kteří zde strávili v průměru 2,6 dne. V porovnání s rokem 2013 tak stoupl v Česku počet turistů z Čínské lidové republiky o 21,6 procenta. Vzhledem k vhodné geografické poloze a faktu, že Česká republika je z čínského pohledu považována za exotickou destinaci, je tak v budoucnu možné očekávat ještě výraznější zájem ze strany čínských turistů.

Zdroj: Hospodářské Noviny, 16. 2. 2015 20:12 (aktualizováno: 17. 2. 2015 12:22) Marek Zouzalík